groep 3-4
Even voorstellen
Op maandag t/m vrijdag staat Kristel in de groep. Op maandag t/m donderdag
leest groep 4 in de hal onder begeleiding van Lianne/Rianne. Op maandag,
dinsdag en donderdag krijgen de kinderen van groep 4 rekensprint van
Lianne/Rianne.
Gymles
Op maandag en vrijdag gaan we naar de gym. Op maandag geeft juf Kristel de
gymles en op vrijdag Meester Freek. Denkt u of uw kind aan de
gymspullen?
Verjaardagen en traktaties
Trakteren mag altijd! We gaan ervan uit dat uw kind op de dag van
haar/zijn verjaardag trakteert. Mocht het anders zijn, dan horen we dat graag.
Over de vakken:
Technisch
lezen:
Groep 3: We gebruiken de methode Veilig Leren Lezen.
In de eerste 6 kernen maken de kinderen kennis met alle letters en klanken die
we nodig hebben om te kunnen lezen. We leren een letter aan doormiddel van een
letterverhaal, gebaar en de methodiek van Taal in blokjes. Elke kern sluiten we
af met een woordleestoets, een lettertoets en een letter- of woorddictee. In de
laatste 6 kernen ligt de aandacht meer bij het lezen op tempo en het
leesbegrip .
Wilt u uw kind thuis ondersteunen bij het lezen, dat mag. Graag zoemend
lezen (lezen met verlengde klankwaarde, dus niet hakken en plakken), Dagelijks
15 minuten is voldoende. Uw kind krijgt ook de letterkaartjes van Taal in
Blokjes mee naar huis van de aangeboden letters en oefent de
klank-tekenkoppeling door deze te benoemen en woorden te maken. Ook kan uw kind
thuis werken in het softwareprogramma behorend bij deze methode (deze ontvangt
u via de mail). Het kan dan kiezen uit de Speeltuin (spellen en lezen) of de
Dierentuin (woordenschat).
Groep 4: We gebruiken de methode Estafette. Op maandag t/m donderdag lezen de kinderen van
groep 4 van half 9 tot 9 uur in de hal onder begeleiding van Rianne en Lianne.
Ze krijgen vanuit de methode Estafette op woord- en zinsniveau minimaal 2 keer
in de week instructie. Op de overige momenten lezen ze in duo’s in een eigen
gekozen leesboek op het juiste leesniveau. In groep 4 ligt de aandacht op
het lezen op tempo en het leesbegrip. Daarnaast is het ook belangrijk dat u
thuis leeskilometers met uw kind maakt.
Spelling:
We hebben 4
keer per week een spellingles. Daarnaast maken we 2 keer per week een 5 woorden
dictee in het dicteeschrift met behulp van Taal in Blokjes om de
spellingsregels te oefenen. Per week wordt er 1 woordpakket behandeld. Dit
wordt elke vrijdag meegegeven naar huis en de week erop volgt er een
mini-dictee. De kinderen moeten deze woorden thuis oefenen. Aan het einde van
het blok zijn er 4 woordpakketten behandeld en volgt er een controle dictee. De
datum van de toets staat altijd op het huiswerk!
Rekenen
Wat
komt er aan bod dit schooljaar:
Groep 3: Oriëntatie op de getallen t/m 50, splitsen getallen t/m 10,
erbij/eraf sommen tot 20, automatiseren splitsingen tot 10, automatiseren
erbij/eraf t/m 10. Klokkijken hele en halve uren, rekenen met geld, meten en
meetkunde.
Het zou fijn zijn als er thuis geoefend wordt met splitsen t/m 10. Laat de
kinderen zoveel mogelijk een splitsing oefenen door te splitsen met materialen.
Dat is de basis in groep 3.
Groep 4: Oriëntatie op de getallen t/m 100, splitsen getallen t/m 20,
erbij/eraf sommen tot 100, automatiseren splitsingen, automatiseren erbij/eraf
t/m 20, keersommen: automatiseren tafel van 1 t/5 en 10 en de strategieën die
erbij horen. Klokkijken hele en halve uren (analoog en digitaal), geld, meten
en meetkunde. Het zou fijn zijn als er thuis geoefend wordt met de tafels.
Dat is echt een pittig onderdeel in groep 4. Op maandag, dinsdag en donderdag
is er Rekensprint. De kinderen oefenen met het automatiseren van sommen.
Schrijven:
We gebruiken
de methode Pennenstreken.
Groep 3: We leren de kinderen een lopend schrift. Het aanleren van alle
schrijfletters en hun verbindingen kost tijd. Bij de start van elke nieuwe
letter oefenen we dit door middel van een letterverhaal groot op tafel met klei
of op het krijtbord. Daarna gaan we de letter oefenen in ons schrijfschrift.
We schrijven in groep 3 met een vingergrip op het schrijf- potlood voor de
juiste pengreep.
Aan het eind van groep 3 maken we een start met het aan elkaar schrijven.
Groep 4: We leren de kinderen de hoofdletters, naast het inslijpen en
oefenen van het lopend schrift. Het aanleren van alle hoofdletters en hun
verbindingen kost tijd. Bij de start van elke nieuwe letter oefenen we dit door
middel van een letterverhaal. Daarna gaan we de letter oefenen in ons
schrijfschrift.
We schrijven in groep 4 in het schrijfschrift met een vulpen. De andere
schrijfopdrachten schrijven we met een schrijf- potlood.
Plastic tas
Zou u ervoor willen zorgen dat uw kind altijd een plastic tas in de rugzak
heeft zitten. De rugzakken/schooltassen zitten vaak al vol met bekers en
bakjes. De gemaakte werkjes passen er meestal niet meer in.
Foto’s maken
Helaas mogen er tijdens de verjaardagen, kerstvieringen e.d. geen foto’s en
filmpjes gemaakt worden door ouders. Dit i.v.m. de wet voor de privacy.
Op school worden er foto’s gemaakt.
Contact
Natuurlijk
kunt u mij ook altijd mailen op het volgende adres:
kristel.tenhave@paraatscholen.nl
Tot
slot
Zou u het rapport weer mee willen geven naar school?
Mededelingen graag op een briefje meegeven aan uw kind
(of per mail).
maandag 23 en woensdag 25 oktober eerste
oudergesprekken.
Met vriendelijke groet,
Kristel ten Have